BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Anda pengTengok ke :

About Me

My Photo
Frenzy Mirul
aq nie easy orgnye..minta lah pape drpd aq^^...kalo aq leh watkan la...kalo yg mustahil tu..x leyh arh.. ^^
View my complete profile

Saturday, August 20, 2011

+.:kAraNgAn:.+

walamakk !! =.='' .. nk kene wat karangan byk pAtah perkataan plak .. 300 !!! aq budakk2 lgi la wey ... macam mane nih !!! waaa !!! kalau sekolah menengah tak po la jugakk .. aq nk wat kt sini la .. tpi kwn2 aku jangan nk tiru aksi nih !!! meniru je keje ... spe menang dpt adiah !! Gambatte !!


Senyum Manis Tanpa Gula

Gula adalah sesuatu benda manis yang sedap dirasa lidah . Tetapi ada pantang larangnya . Seperti wanita yang sedang mengandung dan selepas bersalin , ada pantang larangnya . Gula tidak boleh disalah guna dan terlalu banyak di dalam satu minuman atau makanan . Sesiapa hendak mengambil pesanan di restoren mamak , jika hendak teh tarik atau teh , pesanlah teh tarik kurang manis kerana itu yang terbaik . Kemanisan ini akan kemungkinan membawa maut . Seperti kencing manis dan sebagainya .
Kita selalu dengar dan menonton di dalam televishen , berita-berita tentang penyakit-penyakit yang berbahaya seperti H1N1 , selesema burung dan sebagainya . Jangan lupa kencing manis juga adalah penyakit-penyakit yang berbahaya . Jadi , janganlah membuat perkara-perkara kecil seperti terlebih gula , perasaan suka manisan dan sebagainya sebelum ia menjadi sesuatu berbahaya .

Jika kita dapat penyakit ini , kita terpaksa merosakkan kesempurnaan anggota badan kita . Kita terpaksa memotong kaki kita sebelum ia merebak ke seluruh badan kita . Snek , keropok , gula-gula dan minuman bergas seperti Coca-Cola , Pepsi dan Sprite perlu dikurangkan kerana ianya ada banyak gula yang digunakan didalam minuman atau makanan tersebut .

Jika didalam rumah juga perlu ambil peranan , bukan sahaja diluar dan bukan cuma hendak menunjuk-nunjuk iaitu kita berhati-hati dalam kesihatan kepada kawan-kawan dan saudara kita . Kita tidak perlulah mengelak untuk meminum air yang tidak manis atau rasanya tawar terutamanya kanak-kanak yang menggemari perisa kemanisan kerana gula adalah penting untuk badan kita supaya boleh diberikan tenaga kepada badan kita .

Tidak bagus juga kalau kita tidak meminum atau memakan berperisa kemanisan . Jadi kita mesti mempertimbangkan perkara seperti itu terutamanya wanita yang ada keluarga untuk menjaga makan dan minum keluarganya . Air mineral juga perlu diminum dengan banyak kerana ianya baik untuk kesihatan sama ada ia air bawah tanah atau air tapis dan elakkan juga minum air paip .

Manisan ini juga boleh menyebabkan obesiti . Menurut kajian , sudah banyak dilaporkan penyakit-penyakit obesiti . Jadi , ini adalah tugas anak-anak muda untuk menghindari manisan dan akan terjadi dunia yang sihat . Kepada suami , isteri , ayah atau ibu , jagalah permakanan dan kesihatan keluarga anda . Apabila membuat kopi untuk ayah , letakkan dan bancuhlah cuma 2 atau 3 sudu kecil ke dalamnya . Insya-Allah keluarga kita akan bahagia dan senyum selalu . Itulah dinamakan 'Senyum Manis Tanpa Gula' .

haihhhh ... siap jugakk !! huuu .. arap2 dptlaaaa adiah ... ape2 pon .. FOLLOW !!!


2 comments:

diniyus said...

aSsalamualaikum Amin.. awk apa khabar ? lme xdgr cite awk.. haih.. rindu.. [ xtau plak.. ye kowt.. ] apa2 pun.. Selamat Hari Raya ! baju thun nie wrne apa ? hehe.. hope awk xmarah sye dh.. :)

Frenzy Mirul said...

atattatatataaaa